Az
elmúlt három évben a Kárpát-medencei magyarságot érintő
látszatintézkedéseket hoznak, fájdalomcsillapítót osztogatnak - véli Eva
Maria Barki
Június 4-én Budapesten konferenciát tartott a
Nemzeti Jogvédő Szolgálat az elszakított magyarok önrendelkezéséről, az
utódállamokban ellenük elkövetett jogsértésekről és azoknak orvoslási
lehetőségeiről. Tudósításunk első részében
beszámoltunk: a megszólalók szerint Trianont nem ünnepelnünk, hanem
gyászolnunk kell. Eva Maria Barki úgy véli, hogy a Trianon okozta
sebekre az igaz gyógyír a határon túli magyarok önrendelkezésének
követelése lenne.
Dr. Eva Maria Barki Bécsben élő nemzetközi jogász,
ügyvéd fölszólalásának elején megjegyezte, hogy a magyarországiaknál ő
jóval kritikusabb a magyarság mostani helyzetének megítélésében. A
kisebbségi sorban élő magyarság helyzete ugyanis évről évre rosszabb,
egyre kevesebben vagyunk. Másfél millió magyar már eltűnt, ennyivel
lettünk kevesebben a Kárpát-medencében tíz esztendő leforgása alatt. De a
legnagyobb baj az, hogy az emberek már nem hisznek a politikusoknak.
Nem siránkozni, jajgatni kell, hanem a jövőbe tekinteni, jobban tenni,
mint a múltban, hangsúlyozta Eva Maria Barki. Az elmúlt huszonhárom év
alatt a környezetünkben több nép nyerte el a függetlenséget, s ezzel
együtt a nemzeti szabadságát, miközben a magyarok nem. Sajnos
Magyarországon a rendszerváltást nem lehet sikertörténetnek nevezni sem
kül-, sem belpolitikai szempontból. Már az első szabadon választott
kormány által elkövetett nemzetpolitikai hibákat is nehéz kijavítani. Az
utóbbi három évben pedig a Kárpát-medencei magyarságot érintő
látszat-intézkedésekre kerül sor, fájdalomcsillapítót osztogatnak, mint
például az állampolgárság megadásával, jelentette ki a bécsi ügyvédnő.
Valójában már leírták a Kárpát-medencei
magyarságot, a határom túli magyarok csak választási meggondolásból
érdekesek a kormány számára. A Trianon okozta sebek gyógyításának
szükségéről hallunk az elmúlt napokban, de azt soha nem mondják ki, hogy
hogyan. Már huszonhárom éve várunk erre a gyógyító receptre. Sokszor
beszélnek az autonómiáról, de arról nem, hogy milyenre lenne szükség.
Minden csak látszatpolitizálás, üres szavak. Ha lehet autonómia
Dél-Tirolban, a Feröer-szigeteken és másutt, akkor miért nem lehet a
magyar területeken? - kérdezik ezt mostanában sokan, de azt elfelejtik
megemlíteni, hogy miképpen jöttek létre ezek az európai autonómiák,
jegyezte meg a jogásznő. Európában autonómia csak ott van, ahol előtte
szeparatizmust kértek. Dél-Tirolban sem autonómiát követeltek kezdetben,
hanem szeparatisták voltak, csatlakozni akartak Ausztriához. Végül, az
utolsó pillanatban kompromisszumra jutottak az olaszokkal, és így lett
Dél-Tirol autonóm terület.
A magyar kormányok a második világháború óta
mostanáig csak kisebbségi jogokat kérnek a határon túli magyarságnak,
amire mindig az volt a válasz, hogy amikor majd minden állam
tiszteletben tartja a kisebbségi jogokat, akkor már nem lesz rájuk
szükség. (Az Európai Uniót is megoldásként emlegették a magyarságot
beszédítő gazemberek - H. J.) Ausztria ezzel szemben mindig
önrendelkezést kért a dél-tiroli németeknek. Autonómiát viszont nem
baráti beszélgetések során, hanem szívós harccal szoktak követelni, csak
küzdelem árán lehet elérni. Bruno Kreisky néhai osztrák kancellár, aki
annak idején az ENSZ elé vitte Dél-Tirol ügyét, emlékirataiban leírja,
hogy nem voltak rokonszenvesek a nemzetközi diplomáciában az autonómiát
követeli osztrákok. Ausztria azonban vállalta azt, hogy a dél-tiroliak
melletti kiállása miatt sokaknak nem lesz rokonszenves, mondta Eva Maria
Barki, majd hangsúlyozta: Amíg Magyarországon nem lesz prioritása a
határon túli magyarok önrendelkezésének, addig ebben az ügyben nem lesz
előrelépés. "Huszonhárom éve mondom: nem a kisebbségvédelemmel, a
kisebbségi jogokkal kellene foglalkozni, hanem egyenesen az
önrendelkezéssel. Nem kell robbantani, lőni, csak a nép akaratát kell
megjeleníteni, követelni kell az önrendelkezést, s ez lehetne Trianon
sebeinek valódi gyógyítása. Hosszú távon a világ egyik országa sem képes
megakadályozni a népek önrendelkezését, csak akarni és követelni kell,
amint tették ezt más népek vezetői az elmúlt huszonhárom esztendő
folyamán. Remélem, hogy egyszer mi is ünnepelhetjük a régen megérdemelt
szabadságot és függetlenséget", jelentette ki Eva Maria Barki.
Dr. Menyhárt Gabriella, a Kisebbségi Jogvédő
Intézet egyik erdélyi partnere leginkább az ottani restitúciós eljárások
tapasztalatairól beszélt. Mindenekelőtt leszögezte: ha Románia
vállalta, pontosabban betartotta volna a békeszerződésben, a kisebbségi
és további egyezményekben, valamint az 1996-ban aláírt magyar-román jó
szomszédsági egyezményben foglaltakat, akkor nem lett volna szükség a
jogi szabályozásokra. Az 1921-es, a trianoni békediktátum utáni romániai
agrárreform lénye az volt, hogy vele kezdődött Bukarest kisajátítási
politikája. A korabeli Európa legnagyobb méretű
agrárreform-rendelkezései a mai napig kihatnak az Erdélyben élő
magyarságra. A reformmal a románok teljesen kihúzták a magyarok talpa
alól a megmaradást biztosító gazdasági talajt: a magyar közösség föld-
és erdővagyonának több mint húsz százalékát, mintegy hatmillió hektár
földet, főleg a Bánságban, a Körös-vidéken és Máramarosban. 1938-ig
mintegy három millió hektár földet osztottak ki, elsősorban román
parasztoknak. A reformmal a magyar nemesség, a nagy-, közép- és
kisbirtokosi réteg tönkretételét kívánták elérni, jelentette ki a gróf
Bánffy Miklós törvényes örökösét is képviselő Menyhárt Gabriella.
Az Erdélyben élő magyarokkal, szászokkal és
svábokkal szemben elkövetett kisajátítási eljárások jogorvoslására máig
nem került sor, mondta a Bihar megyei Körösszegapátiból érkezett
ügyvédnő, majd szólt a történelmi egyházainkat sújtó román
kisajátításokról is. A Római Katolikus Egyház földterületeinek mintegy
95 százalékára tették rá kezüket a románok, míg a református egyházénak
több mint 40 százalékát, az unitárius egyház földterületeinek 65
százalékát sajátították ki. Összességében a kisajátított egyházi
földterületek 93 százaléka volt magyar, ami azt bizonyítja, hogy a
bukaresti politikának ezen a téren is nemzetiségi színezete van. A
románok hamis birtoktulajdonosi statisztikákkal is igyekeztek
alátámasztani a kisajátítási törvény jogi- és társadalmi alapját.
Az 1918-as gyulafehérvári román nemzetgyűlésen
hozott kisebbségekre vonatkozó, így az egyházakat érintő határozatokból a
románok, miután megkapták Erdélyt, szokásuk szerint semmit nem
tartottak be. A földreformot a társadalmi egyenlőség előmozdítása és a
termelés fokozása érdekében hangoztatott álságos megindokolással
hajtották végre. Csakhogy a számarányokat figyelembe véve szó nem volt a
társadalmi kiegyenlítésről, hanem a kisajátításokkal a románok
országépítést hajtottak végre, állapította meg Menyhárt Gabriella, majd
rámutatott: Románia megszegte a saját, 1923-ben kihirdetett alkotmányát
is, amely kimondja, hogy a törvény előtt minden román állampolgár
egyenlő, illetve szavatolja a magántulajdonát, ám később különféle jogi
csűrés-csavarással igyekeztek törvényessé tenni a magántulajdon
kisajátítását.
Menyhárt Gabriella a romániai visszaszolgáltatási
törvényről szólva ezenkívül elmondta: a törvény csak az 1940-1989
közötti kisajátításokra vonatkozik, s annak végrehajtási procedúrája
annyira lassú, hogy eddig nagyon kevés volt tulajdonos, vagy örökös
kapta vissza ugyanazt az ingatlanlant, amelyet annak idején
kisajátítottak. Az erdélyi egyházi tulajdont más törvénytelen
módszerekkel, így például egy 1865-ös törvénnyel is igyekeztek
kisajátítani, átírni a román állam javára. A kisajátításokat azzal is
indokolták, hogy az erdélyi katolikus státus a román törvények
értelmében nem rendelkezik jogi személyiséggel, tehát ingatlanok
tulajdonosa Romániában nem lehet. "Romániában csak olyan
szerzetesrendeknek lehet jogi személyisége, amelyek kizárólag Románia
területén működnek. Nem ismerhető el a jogi személyisége világegyház
olyan szerzetesrendjének, amelynek Románia határain kívül is vannak
szerzetei", idézte a jogvédő az egyértelműen tolvajlási szándékkal
megszövegezett román törvényt.
Észak-Erdély visszatérésével 1940-ben a magyar
egyházak természetesen visszakapták a megszállók által korábban
kisajátított tulajdonaikat, ám a második világháború után hozott újabb
államosítási törvénnyel ismét elvették az ingatlanokat. Az egyházi
ingatlanok visszaadásának mostani megtagadását azzal indokolják, hogy
nem az 1945-ös, hanem a korábbi, az 1937-es kisajátítás az érvényes. Így
a visszaszolgáltatási törvényt nem alkalmazzák az 1945 és 1989 között
elkobzott ingatlanokra. Az előadó elmondta, hogy a Szentszék már
1938-ban tiltakozott az egyházi tulajdon kisajátítása ellen. A román
állammal kötött konkordátum értelmében a Romániában levő szerzetes
rendek külön-külön jogi személyeknek számítanak, amelyek a Római
Katolikus Egyház fennhatósága alá tartoznak, ezért javaik nem
elkobozhatók, és az egyház számára megőrzendők. A történelmi magyar
egyházaktól elkobzott tulajdonnak a románok eddig mindössze 2,5
százalékát szolgáltatták vissza úgy, hogy azt az eredeti tulajdonosok,
vagy örököseik birtokba is vehették,
Az anyanyelvhasználatról szólva Menyhárt Gabriella
elmondta, hogy több ügy is a bukaresti diszkriminációs bizottság előtt
van, miután ügyfelei följelentettek különféle közintézményeket, ahol nem
biztosították a magyar anyanyelv használatát. Olyan intézményekről van
szó, ahol a magyar lakosság aránya eléri a húsz százalékot. Románia az
anyanyelvhasználat biztosítására is nemzetközi egyezmények aláírásával
vállalt kötelezettséget, ám azoknak betartása szintén akadozik. Az
anyanyelvhasználatért vívott küzdelmet kiterjesztik a közérdekű
föliratok és honlapok magyar nyelven történő megjelenítésére is, mondta
zárszóként a körösszegháti dr. Menyhárt Gabriella jogvédő.
Dr. Gaudi-Nagy Tamás, a Nemzeti Jogvédő Szolgálat
ügyvezetője, a Jobbik országgyűlési képviselője elöljáróban
kijelentette: akkor védhetjük igazán az elszakított magyarok érdekeit,
ha mindenekelőtt egyértelműen leszögezzük, hogy a trianoni békediktátum
elfogadhatatlan, s az autonómia az önrendelkezési jog kifejezése.
Ugyanúgy elfogadhatatlan számunkra ez a diktátum, amint például
Argentína száz éve nem fogadja el a Malvin-szigetek brit fennhatóságát,
vagy Gibraltár hovatartozásáról máig folyik a vita Nagy-Britannia és
Spanyolország között. Egy elszakított nép normális körülmények között
önrendelkezést folytat. A helyzet azonban jelenleg kétségbeejtő az
elszakított magyarok körében, mert nagy a szülőföldről való elvándorlás,
illetve a magyarok területeire történő bevándorlás, mondta Gaudi-Nagy.
Az önrendelkezési jog egyik formája az autonómia,
amelynek értelme az, hogy a nemzet testéről leszeletelt nemzeti közösség
önkormányzást végez. A magyar kormány sokszor elmondja, hogy sikerült
beemelni a kisebbségi jogokat az Európai Tanácsba, amelynek tagjai a
magyar sorskérdésekről, Trianon következményeiről sokszor a
legalapvetőbb ismeretekkel sem rendelkeznek, mondta Gaudi-Nagy Tamás. A
közösségi jogérvényesítés talaján kell offenzívába lendülnünk, mert
jelenleg olyan küzdelem tanúi vagyunk, ahol a túlélésért folyik a harc. A
politikus ezután elmondta, hogy az Európai Uniónak még nincs
autonómiaegyezménye, ezért rá kell kényszeríteni olyan szabályok
meghozatalára, amelyek lehetővé teszik az önrendelkezés legmagasabb
formáját.
Az elmúlt huszonhárom évben több kiválásra,
függetlenedésre került sor Európában, emlékeztetett Gaudi-Nagy, majd
példaként megemlítette Koszovó és a többi volt jugoszláv tagállamot, a
Csehszlovákia és a Szovjetunió fölbomlásával létrejött országokat, s
egyelőre jóformán csak a jelenlegi határokon túli magyar közösségek
problémája megoldatlan. Az elszakított magyar közösségek nem a saját
akaratukból költöztek el egy távolabbi vidékre, hanem erőszakkal
elcsatolták őket. Persze nem szabad elkövetnünk azt a hibát, hogy mi
mondjuk meg nekik, mit tegyenek, mi lenne számukra a legjobb megoldás.
Nekünk, a csonka országban élő jogvédőknek, politikusoknak azt a
feladatunk, hogy az általuk meghatározott, eldöntött törekvéseket
segítsük szakmailag, pénzügyileg, politikailag és jogvédelemmel. Lenne
jogi alapja annak is, hogy a sokkal jobb változatot, az önállóságot
követeljék a Székelyföld számára, hiszen területe 38-szor nagyobb, mint
például az EU-tagállam Máltáénak, s az ott élő lakosság több mint 90
százaléka székely-magyar, emlékeztetett az országgyűlési képviselő.
Ha a magyar állam kellő határozottsággal, teljes
diplomáciai gépezetével állna az elszakított magyarság
autonómiakövetelése mögé, olyan nyomást lehetne kifejteni, amely
kényszerhelyzetbe hozná Európát és a szomszédos államokat. Ha például a
csallóközi, a Bereg-vidéki, a délvidéki Tisza-mente, vagy a székelyföldi
magyar közösség úgy döntene, hogy Magyarországhoz kívánnak tartozni, ki
kellene vívni számára, hogy ezt megtehesse. Székelyföld esetében az a
gond, hogy Románia kellős közepén található, ám a nemzetközi életben van
példa arra, hogy egyes népek ilyen körülmények között is szeretnék
helyreállítani a saját identitásukat. A legfontosabb alapelv értelmében
minél többet kell követelni, annál nagyobb az esélye annak, hogy a
jelenlegi helyzeten minőségileg, magasabb szinten elérhessük a
változást, mondta Gaudi-Nagy Tamás..
A Székelyfölddel kapcsolatban Gaudi-Nagy
kifejtette: Az autonómiára vonatkozó igények nem állnak ellentétben az
önrendelkezési joggal. A területi autonómia azt jelenti, hogy egy
közösség bizonyos kérdésekben saját magának tartja fönn a döntés jogát,
így például a kulturális élet, az oktatás, a törvényhozás és a
rendfenntartás terén. Az autonómiát elnyerő közösség például saját maga
irányítja a nemzetmegtartás szempontjából igen fontos iskolahálózatot,
ellenőrzi és rendelkezik a területén levő erőforrásokkal. A Székelyföld
igen gazdag hőforrásokban, fában, ásványi kincsekben, amelyek az
autonómia elnyerése után a helyi közösség döntése alapján kerülnének
fölhasználásra, jelentette ki Gaudi-Nagy Tamás, majd beszéde végén a
Felvidéki helyzettel kapcsolatban leszögezte, hogy az ottani politikai
elit, akárcsak más elszakított területeken és a csonka országban, eddig
nem vállalta föl az autonómiára vonatkozó jogérvényesítést, magyarán
elárulta a közösségi jogvédelem gondolatát.
További részletek:
http://kuruc.info/r/2/113225/#ixzz2VQSl2Uv4
Kapcsolódó hírek:
A VAJ ÃS A MARGARIN
2014-ben nem lesz szabad választás: Ranschburg Jenà  a szarházi politikusokról és Orbán Viktorról â Kötelezà  olvasmány!
Svájci pénzbÅl készült a magyar prostifilm
Emlékezzünk reájuk: Don-kanyar, a magyar tragédia